10 tips voor het kopen van een boot

10 tips voor het kopen van een boot

10 TIPS voor het kopen van een boot

Boten zijn er in alle soorten en maten en evenzoveel prijsklassen. Dat is natuurlijk prachtig, hoe meer keus hoe beter. Het heeft echter ook een keerzijde. Door het overweldigende aanbod kun je het overzicht verliezen met een verkeerde aanschaf tot gevolg.... En geloof ons: een boot aanschaffen die uiteindelijk niet bij je past maakt niet Happy. Koop de verkeerde boot en voel jezelf een IDIOOT! Daarom een tiental TIPS om te voorkomen dat jij de kat (uhhh... boot) in de zak koopt.

TIP 01: Stem je boot op je vaargebied af!

Het allerbelangrijkst bij de aanschaf van een schip is het vaargebeid. Waar wil jij met je boot allemaal gaan varen? Kijk op een open meer kun je prachtig zeilen maar is een sloep een stuk minder intessant. Wil je bijvoorbeeld juist door allemaal grachten varen dan is die sloep dus weer perfect een een zeilboot een stuk onlogischer. Snel varen is nog zo'n ding. Op de grote rivieren mag dit doorgaans.... Wil je op de Maas of de Rijn varen dan is een snelvarend schip een prima keuze. Is jouw plan juist om de Waddenzee te verkennen, zoek dan een boot die kan droogvallen. Je koopt feitelijk een ervaring op een bepaald water..... laat de boot van die gekozen ervaring afhangen en niet andersom. Trust us: je wordt diep ongelukkig met je dikke 1000PK Speedkruiser als je aan het Sneekermeer woont!
 

TIP 02: Kijk met wie je allemaal gaat varen!

Ben jij een gezelschapsmens of juist een eenling? Wil je met je hele gezin gezellig het water op of alleen met je beste vriend? De samenstelling van jouw vaarcrew bepaalt natuurlijk direct de aan te schaffen boot. Bestaat jouw gezin bijvoorbeeld uit 5 personen dan is een klein open zeilbootje niet echt handig.... Omgekeerd is dit ook het geval, stel je vaart het liefste alleen.... koop dan geen 12 meter lange tweemaster of motorkruiser. Het klinkt allemaal wellicht als een open deur maar we zien veel te vaak afgeladen sloepjes op het water, als daar wat mee gebeurt is het ook direct goed mis. Jouw sociale leven hoort mee te spelen bij de aanschaf van je boot.
 

TIP 03: Bepaal wat deze nieuwe hobby jou letterlijk waard is!

Bij de aanschaf van een boot blijft het financieel gezien niet. Bepaal exact wat je per jaar maximaal kwijt wil zijn aan je boot. Stel je hebt € 10.000,- en een boot gevonden die past bij waar je gaat varen en..... je vrienden kunnen er ook allemaal op. Wat wil je per jaar uitgeven aan die boot? Een houten boot kost minder in de aanschaf maar veel meer aan onderhoud. Koop je een boot die te groot is om steeds op een trailer te zetten dan ben je liggeld kwijt. Verzekeringen kosten bij een speedboot meer dan bij een zeilboot. De boot die je koopt bepaalt direct wat je per jaar aan geld kwijt bent. Een in aanschaf goedkope boot kan als je ermee vaart uiteindelijk een dure keuze zijn. Stel daarom jouw vaarbudget vast! Vergeet overigens NIET de maandelijkse aflossingen mee te nemen mocht jij je boot willen/moeten financieren!!!!!!
 

TIP 04: Wat zoek jij in de watersport?

Wat voor type watersporter ben jij of denk jij te zijn? Ben je aktief en zoek je een boot om lekker mee bezig te zijn of ben je meer een echte rustzoeker? Er zijn zeiljachten waarop je flink moet werken en er zijn zeiljachten die rustig aan de wind voortkabbelen over het water. Ditzelfde geldt voor motorjachten. Wil jij aktief sturen en dwars door golven heen denderen of juist heel kalm op het achterdek met een glaasje in de zon zitten?!?!? Alles kan, maar kan jij ook alles? Denk goed na wat je met je boot wilt doen voordat je er eentje uitzoekt. Ook als je bijvoorbeeld wilt zeilen zijn er nog keuzes te maken... ga je een paar dagen met je boot weg of wil je gewoon een middagje op het water zitten bij mooi weer? De juiste vaststelling van wat jij zoekt in de watersport zorgt ervoor dat jij voor jezelf het juiste type boot aanschaft.
 

TIP 05: Hoeveel tijd heb je?

Dit is ook een aardige! Ben jij een superdrukke zakenman/vrouw die maar moeilijk tijd kan vrijmaken voor iets maar toch zo af en toe wil ontspannen op het water?! Kies dan een boot die ook weinig tijd kost. De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij. Ben jij in de gelukkige positie het in TIP 3 gestelde budget heel GROOT te kunnen en willen maken dan kun je zaken als onderhoud uitbesteden. Je ziet dat tijd ook in de watersport GELD is. Denk hier bij de aanschaf van je boot goed over na. Niets is zo zonde als een door tijdgebrek wegkwijnende boot te bezitten!
 

TIP 06: Heb je linker of rechter handen?

Zoals we al gemeld hebben is onderhoud aan de boot een issue zowel qua tijd en geld. Heb je geen tijd, geen geld en 2 linkerhanden loop dan weg voor een onderhoudsintensief schip. Koop iets simpels van polyester met een recente buitenboordmotor en je zit goed. Ga in zo'n geval niet met een klassieke sleper in de weer. Loop er voor weg. Ben jij een handige Harry met plenty tijd dan zijn er veel meer schepen aan te schaffen. Een klassiek schip heeft bijvoorbeeld meer specifiek onderhoud nodig. Klussen aan de boot is voor velen een HEL! Een mooie stelregel is vaak: hoe ziet jouw huis er uit? Loshangende keukenkastjes en een overwoekerde tuin? Koop een boot die onderhoudsarm is.
 

TIP 07: De staat van een schip!

Boten kunnen net als auto's in slechte staat verkeren. In de botenwereld is er niet iets als een verplichte APK dus er liggen momenteel een aantal SLECHTE SCHEPEN te koop. Het vervelende aan een boot is dat je lang niet altijd kunt zien of een boot goed of slecht is. Jij hebt eindelijk alle keuzes voor jezelf bepaald en weet welke boot bij jou past.... Niets is dan zo dodelijk als een wrak aan te schaffen. Heb jij totaal GEEN verstand van boten neem dan iemand mee die dit wel heeft. Ken jij niemand dan zijn er taxateurs die een boot voor je kunnen nalopen, kost iets van € 250,- hetgeen een schijntje is aangezien een beetje boot natuurlijk veel meer kost. Een roestig schip kan in de basis heel goed zijn.... kost alleen wat meer tijd/geld deze weer in mooie staat te krijgen... heb jij die tijd en dat geld wel? Ken jij de term Osmose? Ja: dan weet je waar je op moet letten, NEE? Ga dan alleen bij een polyester schip kijken met iemand die er verstand van heeft. Wat een stukje veiligheid biedt is het schip bij een erkende jachtmakelaar/jachtwerf aan te schaffen. Deze dragen het HISWA keurmerk en zijn verplicht de juiste correcte staat van het schip aan jou te melden (net zoals bij huizenmakelaars). Dit zorgt ervoor dat je bij gebrek aan kennis toch de juiste boot aanschaft!
 

TIP 08: Locatie van een schip!

Alle door Happy Sailor vermelde tips staan direct of ondirect met elkaar in verband. Dit is vooral bij de locatie van je de boot die je wil kopen van belang. Stel je woont in Rotterdam en jouw ideale boot ligt in Assen.... dan weet je dat overvaren een flinke tijd gaat kosten. Kan de boot op een trailer dan is tijd niet meer een issue maar gaan de budgetten weer opspelen. Een trailer moet je huren, mag deze achter jouw auto (de meeste personenwagens mogen niet meer dan 1500 kilo trekken)? Mag jij met jouw rijbewijs wel een zware combinatie trekken? Wie weet moet je jouw net aangekochte boot wel laten transporteren.... Daar zijn genoeg goede bedrijven voor te vinden, maar wel tegen een prijs! Overvaren is voordeliger maar kost veel tijd. Hier komt ook ervaring om de hoek kijken. Als onervaren schipper moet je NIET direct tussen de grote vrachtschepen door de drukbevaren vaarwegen op. Doe het NIET! In het geval dat de boot te groot is voor een trailer en overgevaren moet worden kun je ook een schipper inhuren. Bij twijfel altijd doen! Wanneer je dit leest kan het dus verstandiger zijn toch die boot te kopen die dichterbij ligt...... ook al lijkt deze minder, soms moet je realistisch zijn.
 

TIP O9: Loop hier voor weg!

Er zijn een aantal NO GO area's bij de aanschaf van een schip! Koop NOOIT een boot waarvan de kajuit is opengebroken of waarbij stuurkabels enzo zijn doorgesneden, 10 tegen 1 dat deze boot gestolen is. Ditzelfde geldt voor als de verkoper niet een koopcontractje wil tekenen.... dan klopt er iets niet. Is hij/zij überhaupt wel de eigenaar, mag deze boot wel verkocht worden? Neem afscheid en zoek verder in zo'n geval. Laat je ook NOOIT een proefvaart weigeren. Er zijn verkopers die weten dat ze troep verkopen en lulsmoezen hebben om maar vooral niet een rondje met jou te hoeven varen. In alle gevallen deugt er iets niet. Weglopen! Koop ook NOOIT een boot op het droge. Een boot moet je in het water voelen. Een verkoper die niet bereid is tegen bepaalde condities een boot te water te laten heeft iets te verbergen. Wederom: met gezwinde draf de kade af! Nog een: een stinkende boot, niet kopen! Boten met vochtproblemen ruiken niet fris. Even luchten helpt alleen als het probleem oppervlakkig is. Kijk iedere boot die een tijd stilligt rukt muffig, das geen probleem. Maar echte stank.... dan is er een groter vochtprobleem, wellicht lekkage van de romp/schroefas of iets ander rampzaligs. De verkoper heeft echt wel vooraf gelucht, dit is echter niet gelukt. Zijn/haar boot is dus gewoon RUK. Weglopen is dan het beste dat je kunt doen, er liggen boten zat te koop die wel goed zijn en waar jij geen raar gevoel bij krijgt!
 

TIP 10: Leg de aanschaf schriftelijk vast!

Heel veel boten hebben geen registratie of kenteken. Dat maakt juridisch gezien een aanschaf lastig. Maak daarom wanneer de voorgaande 9 TIPS goed zijn doorlopen een contractje waarin je kort maar duidelijk de afspraken tussen jou en de verkoper vastlegt. Benoem accessoires als een buitenboordmotor, navigatie etc. en teken er beide voor. Het is verstandig die contractje vooraf te printen en bij de bezichtiging van de boot foto's te maken die je uitprint en aan je koopovereenkomst vasthecht. Zo ontstaan er NOOIT misverstanden en kun jij met je koopcontract heel eenvoudig naar je verzekeraar voor de juiste verzekering. Jij weet wat je gekocht hebt, de verkoper weet wat hij exact aan jou verkocht heeft en door jullie beider handtekeningen kun je de hele wereld laten zien wat legaal en met medeweten van de eigenaar hebt gekocht! Vraag altijd om eventuele eerdere aankooppapieren en alle beschikbare papieren die bij de boot zitten. Hoe meer hoe beter, deze documentatie kan van belang zijn wanneer jij ooit je boot weer door wilt verkopen.

Zo, je bent nu als aspirant bootbezitter in ieder geval een stuk wijzer. Laat je niet bedotten en schakel experts in bij twijfel. Let wel: je koopt een boot voor je plezier, wees niet vals zuinig in de aanschaf fase. Iedereen die een boot bezit kan je tig voorbeelden van booteigenaren opnoemen die de boot zijn ingegaan door in de oriënterende fase steken te laten vallen. Dat is jammer want varen is zo geweldig en dat gunnen we jou natuurlijk ook. En je weet het, een gewaarschuwd mens........

Neem deze 10 TIPS ter harte voordat je een boot koopt en jij weet zeker dat je niet het schip in gaat!

Varen is GEWELDIG en dat GUNNEN WE JOU OOK!

(Bron Happysailor.nl)

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.